Ιστορία


Στο σχολείο μας το μάθημα της Ιστορίας γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε τα παιδιά αρχικά να την πλησιάσουν, να τη γνωρίσουν, να τη μελετήσουν, να τη σεβαστούν, αλλά και να την αγαπήσουν.

Μαθαίνουν να αναπλάθουν το νόημα των κειμένων με ολοκληρωμένες απαντήσεις, όχι μονολεκτικά και όχι αποστηθίζοντας. Αντιλαμβάνονται τη χρονική συνέχεια και τη μετάβαση από τα αρχαία και τα ρωμαϊκά χρόνια, στα βυζαντινά και τέλος στα νεότερα. Είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις σημαντικές πληροφορίες όπως ποιος – πότε - πού – τι – γιατί.

PILI ADRIANOUΓια τη διδασκαλία της ιστορίας αξιοποιούνται τα παρακάτω:

  • Βιβλία οργανισμού και εξωσχολικά βιβλία
  • Χάρτες
  • Φυλλάδια
  • Φωτογραφικό υλικό και ταινίες
  • Ιστορία της Τέχνης
  • Διαδραστικός πίνακας
  • Εκπαιδευτικές επισκέψεις
  • Ομαδικές εργασίες και κατασκευές
  • Μουσειοσκευές
  • Παιχνίδια
  • Εκπαιδευτικές εκδρομές
    (Μυκήνες, Ολυμπία, Μυστράς, Βεργίνα)

 

Ιστορία <ίστωρ = γνώστης, κριτής < οίδα = γνωρίζω καλά
Ιστορώ = αναζητώ πληροφορίες, επιδιώκω τη γνώση

Ιστορία είναι ο τρόπος με τον οποίο το κάθε παρόν αντικρίζει το παρελθόν του. Έτσι, ιστορία είναι η γνώση του παρελθόντος και η αναγωγή της στη σύγχρονη πραγματικότητα. Η γνώση αυτή είναι που διαμορφώνει συνειδήσεις και μας βοηθά να κρίνουμε και να αξιολογούμε το σήμερα.

Στο σχολείο μας το μάθημα της Ιστορίας γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε τα παιδιά αρχικά να την πλησιάσουν, να τη γνωρίσουν, να τη μελετήσουν, να τη σεβαστούν, αλλά και να την αγαπήσουν. Μαθαίνουν να αναπλάθουν το νόημα των κειμένων με ολοκληρωμένες απαντήσεις, όχι μονολεκτικά και όχι αποστηθίζοντας. Αντιλαμβάνονται τη χρονική συνέχεια και τη μετάβαση από τα αρχαία και τα ρωμαϊκά χρόνια, στα βυζαντινά και τέλος στα νεότερα. Είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις σημαντικές πληροφορίες όπως Ποιος – Πότε - Πού – Τι – Γιατί.

Η διδασκαλία μας δεν περιορίζεται στο βιβλίο. Την εμπλουτίζουμε με εξωσχολικά βιβλία, εικόνες, ταινίες, φυλλάδια, παιχνίδια, κατασκευές, μαθήματα Ιστορίας Τέχνης, ομαδικές εργασίες, μουσειοσκευές, εκπαιδευτικές επισκέψεις... Ωστόσο, όλα αυτά είναι μόνο ερεθίσματα, ικανά να επηρεάσουν θετικά τα παιδιά για τη σημασία της ιστορίας.

Στο σημείο αυτό καλείστε και εσείς να κάνετε την ιστορία διασκέδαση στην καθημερινότητα των παιδιών. Ενδεικτικά σάς προτείνουμε τα παρακάτω:

  • Επισκεφθείτε μαζί τα μουσεία που αρέσουν στο παιδί και αφήστε το να σας ξεναγήσει το ίδιο. Δεν είναι απαραίτητο να περιηγηθείτε σε όλους τους χώρους. Επιλέξτε ένα μέρος των εκθεμάτων.
  • Τα σαββατοκύριακα σε πολλά μουσεία οργανώνονται εκπαιδευτικά προγράμματα, που μπορείτε να τα παρακολουθήσετε μαζί. Ανατρέξτε στις ιστοσελίδες των μουσείων για περισσότερες πληροφορίες.
  • Ντυθείτε εκδρομικά, φορέστε καπέλα, πάρτε φωτογραφικές μηχανές και επισκεφθείτε τους αρχαιολογικούς χώρους της Αττικής. Οι καλύτεροι ξεναγοί... τα παιδιά σας... είναι στη διάθεσή σας.
  • Περπατήστε στα σοκάκια της «παλιάς» Αθήνας. Σχολιάστε την αρχιτεκτονική των σπιτιών, τα χρώματα, τους ήχους και τις μυρωδιές μιας άλλης εποχής.
  • Στις διακοπές σας αναζητήστε τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία της περιοχής (αρχαιολογικά και λαογραφικά). Για να πούμε ότι γνώρισα έναν τόπο, σημαίνει ότι τον «γύρισα», τον «περπάτησα» και έμαθα για την ιστορία του - τη σημερινή (παραλίες, διασκέδαση, φαγητό...) αλλά και την περασμένη.
  • Στο σπίτι παίξτε με επιτραπέζια που έχουν σχέση με την ιστορία.
  • Παρακολουθήστε εκπομπές στην τηλεόραση ή δείτε ταινίες και ντοκιμαντέρ για την ιστορία.
  • Παροτρύνετε τα παιδιά να διαβάζουν ιστορικά μυθιστορήματα ή και κόμικς. Διαβάστε μαζί άρθρα σε εφημερίδες και περιοδικά για κάτι ιστορικό. Βρείτε σχετικές ιστοσελίδες, διαμορφωμένες ειδικά για μαθητές.
  • Σε καθημερινό επίπεδο μη συνδέεστε με την ιστορία μόνο όταν «σας λένε το μάθημα». Ρωτήστε τα, όταν ξεκουράζονται, τι καινούργιο έμαθαν στο σχολείο, ξεφυλλίστε μαζί το υλικό της Ιστορίας Τέχνης ή μελετήστε έναν χάρτη. Αυτό που βοηθά τα παιδιά είναι να σχεδιάσουν μια ιστορική γραμμή όπου και θα «τοποθετούν» σωστά κάθε γεγονός.